22 Oktober 2020

, ,

Aplikasi THiJARI mudahkan urusan pendeposit TH

THijari Tabung Haji

 

Menjadi satu kemestian untuk umat Islam di Malaysia untuk menyimpan dan mendaftar dengan Lembaga Tabung Haji (TH) sekiranya ingin menunaikan rukun Islam kelima iaitu ibadah haji.

Ditubuhkan pada tahun 1969, TH menjadi satu badan yang menguruskan permohonan serta perjalanan untuk masyarakat negara ini melaksanakan ibadah tersebut.

TH juga menjadi institusi kewangan Islam untuk umat Islam menabung dan mengumpulkan wang bagi membiayai kos perbelanjaan menunaikan ibadah haji.

Sebelum ini, sebarang urusan sama transaksi atau sebagainya, pendeposit perlu ke pejabat TH berdekatan untuk menyelesaikannya.

Namun seiring transformasi dalam bidang teknologi, TH bergerak ke hadapan dengan mengambil pendekatan membangunkan dan memperkenalkan aplikasi THiJARI.

Melalui aplikasi tersebut, pelbagai transaksi boleh dilakukan dengan menggunakan hujung jari.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Nik Mohd. Hasyudeen Yusoff menegaskan, aplikasi THiJARI dibangunkan sebagai usaha untuk memudahkan capaian para pendeposit TH kepada sistem perkhidmatan dalam talian selari dengan kehendak dan kepesatan teknologi semasa.

“Pelancaran aplikasi THiJARI ini adalah seiring dengan kecenderungan penggunaan teknologi pada era moden hari ini.

“Sejak pengenalan portal THiJARI pada Februari lalu, sebanyak 300,000 pendeposit TH telah mendaftar di platform ini. Namun menerusi pelancaran aplikasi mudah alih ini, kami menjangkakan jumlah tersebut akan bertambah kepada 500,000 orang menjelang akhir tahun ini,” katanya.

THijari boleh dilayari di:


0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Top Ad 728x90