10 November 2020

, ,

SUKMA dan Para SUKMA 2020 di Johor dibatalkan

Sukma Johor batal

 

Sukan Malaysia (SUKMA) dan Para SUKMA 2020 yang dijadual berlangsung di Johor pada Mac dan April tahun depan dibatalkan.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican, berkata keputusan itu dibuat atas beberapa sebab antaranya ketidaktentuan dalam penularan wabak COVID-19 yang memasuki gelombang ketiga di negara ini.

"(Selain itu) kesukaran menyediakan jaminan keselamatan kesihatan kepada hampir 30,000 orang yang akan terlibat nanti baik atlet, jurulatih, pegawai sukarelawan, pengurusan dan sebagainya tidak mengambil kira penonton dan peminat sukan.

"Dua kali penangguhan sebelum ini menyebabkan peningkatan kos pengurusan dan ketidaktentuan tarikh SUKMA dan Para SUKMA memberi tekanan dan kekangan kepada pelaksanaan program latihan atlet negeri-negeri peserta," katanya ketika sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Tertinggi SUKMA secara atas talian di pejabatnya di sini, hari ini.

SUKMA dan Para SUKMA 2020 sepatutnya berlangsung pada Julai dan Ogos lalu tetapi ditangguhkan akibat pandemik COVID-19 dan dijadualkan semula bermula 8 hingga 13 Mac (Para SUKMA) dan 2 hingga 10 April (SUKMA) 2021.

Mengulas lanjut, Reezal memberitahu pada masa yang sama Johor melahirkan kesediaan mereka untuk menganjurkan SUKMA dan Para SUKMA ke-20 pada tahun 2022 nanti kerana secara amnya sudah 99 peratus bersedia dari segi perancangan, pengurusan, teknikal kemudahan pertandingan dan sebagainya.

"Untuk itu Jawatankuasa Tertinggi SUKMA membuat keketapan SUKMA dan Para SUKMA 2020 ditangguhkan dan penganjurannya di bawa ke tahun 2022.

"'Negeri Johor ditawarkan semula menjadi tuan rumah SUKMA dan Para SUKMA pada tahun 2022.

"Jawatankuas Tertinggi SUKMA juga memutuskan tuan rumah SUKMA dan Para SUKMA 2024 akan kembali ke Majis Sukan Negara yang akan menganjurkannya bersama dengan Selangor dan Wilayah Persekutuan.

"Jawatankuasa Tertinggi SUKMA juga bersetuju SUKMA dan Para SUKMA 2026 akan dianjurkan oleh negeri Kelantan dan ia dipersetujui oleh wakil kerajaan negeri itu," katanya.

Beliau, berkata Jawantankuasa Tertinggi SUKMA juga bersetuju agar Jawatankuasa Teknikal meneliti dan mencadangkan semula perubahan peraturan yang terlibat membabitkan had umur dan kelayakan penyertaan bagi penganjuran SUKMA dan Para SUKMA 2022.

Sumber : Berita Harian

 

0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Top Ad 728x90